Zoals ik met heel mijn hart houd van lampen van glas, hun uitgesprokenheid door hun kleur en hun eindeloze variatie door alle mogelijke combinaties van soorten materiaal, zo houd ik ook van lampen die alleen van metaal gemaakt zijn. Juist omdat ze gemaakt zijn van één soort materiaal hebben ze een klassieke eenvoud over zich die ik heel aantrekkelijk vind. Het geheim van lampen zonder glas zit hem in de patronen en de bewerking van het metaal. Dit metaal kan messing zijn, koper, verzilverd, of gewoon blik. En iedere soort heeft weer zijn eigen charme. Er bestaan verschillende manieren om dit metaal te bewerken, en vaak wordt dit gedaan door het te perforeren in een bepaald patroon. In sommige gevallen wordt op het oppervlak van het metaal ook nog patronen gegraveerd. De zilverkleurig varianten ogen helderder en lichter dan een donkerder kleur metaal. De warme koperen en messing kleuren geven een luxueuzere uitstraling dan de heldere verzilverde stijlen.

Maar er is een andere techniek die ik nog mooier vind dan die waarmee perforaties een patroon creëren. Dat is wanneer het metaal, een zwaardere kwaliteit dan bij de geperforeerde lampen, in zijn geheel wordt opengewerkt. Bij de hanglampen die op deze manier gemaakt worden zijn er een aantal traditionele basisvormen die in verschillende afmetingen worden geproduceerd. Dit zijn een soort ‘ei’ waarbij het dunste deel aan de onderzijde hangt, een liggende ovaal en de zuivere bolvorm. De smeden die deze lampen maken zijn ware kunstenaars met hun gereedschappen. Iedere lamp, onverschillig de afmetingen of de vorm, wordt als een geheel vanuit het metaal gemaakt. Hoe groter de lamp, hoe groter het vakmanschap van de maker was. Maar ook hoe groter de lamp, hoe meer niveaus er mogelijk zijn voor het patroon ervan.

een marokkaanse lamp van metaal

Mijn mooiste lamp is de grootste zuivere bol die ze ooit hadden verkocht in de grote lampenzaak. Hij is vijftig centimeter doorsnede en met zijn zilveren schittering en duizenden kleine driehoekige gaatjes is hij een waar sieraad in mijn huis. Hij is zodanig verzilverd dat hij nooit dof wordt, alleen een beetje afstoffen is voldoende om hem zijn glans te laten behouden. Maar dat is niet wat hem zo bijzonder maakt. Over de hele omtrek van de bol is er een golvend en dansend patroon van verschillende diktes te ontwaren zodra het licht erin wordt aangedaan. Wanneer bij daglicht de zilveren schittering nog willekeurig lijkt, ontstaan in de avond deze prachtige lijnen in de bol, een patroon alsof het gemaakt is van Brussels kantwerk. Mijn lamp werpt overal om zich heen kleine lichtjes op de wanden, de vloer en de tafel. Hierdoor krijg ik het gevoel alsof ik onder een bladerdak met fel zonlicht zit, waardoor kleine lichtpuntjes door de bladeren vallen. Elke dag geniet ik van mijn lamp, of het nu donker is buiten of niet.